På tur i trafikken

Børnenes fortælling

Introduktion

I dette forløb tager vi på trafik-tur i lokalområdet. Børnene er på udkig efter vejskilte og andre trafik-symboler der skal hjælpe os når vi færdes i trafikken.
Turen skal være med til at give børnene erfaring med trafikken og til at blive gode og sikre trafikanter samt skærpe deres nysgerrighed og opmærksomheden på de symboler der er vigtige at kende.
I arbejdet med emnet trafik og læringsmiljøet omkring skolen støttes barnet i at udforske det nære miljø som fodgænger både i skolen og sammen med forældrene.
Børnene tager undervejs på turen billeder af skilte m.m. Billederne uploades til en klassekanal.
Vi bruger værktøjet Wrapster på Skoletube til at samle børnenes billeder og fortællinger om det de ser.
I Wrapster bliver børnenes billeder samlet i en lille film.
Børnene vælger selv udtryk og musik til præsentationen Den voksne kan hjælpe med at skrive små stikord til billederne så barnets oplevelse fra turen i trafikken medtages i filmen. Dette arbejde laves i fællesskab med hjælp fra en projekter.
Man kan ligeledes lave små videooptagelser af barnet der fortæller om det de oplever.
Den færdige film udgives til Skoletube og deles med forældrene.

Læringsmålmodel-fullcirkel

Børnehaveklassen
Krop og bevægelse

Eleven kan foretage valg, der styrker og udvikler kroppen.

Læringsmålmodel

forslag til

Læringsmål

  1. At børnene opdager trafikken og dens symboler.
  2. At børnene lærer at bevæge sig sikkert rundt i trafikken.

Forberedelse

Teknisk

Det er en god idé at oprette en præsentationskanal. Her kan elevernes billeder lægges ind, så de er samlet og klar til at komme ind i Wrapster

Fagligt

Eleverne har arbejdet med emnet trafik i undervisningen før turen rundt med klassen. Tilbage i klassen tales der om hvilke skilte der er taget billeder af.

læringsmål2

forslag til

Forløbet

Eksempel

 

Aktiviteten trin for trin

Børnene inddeles i makkerpar og udstyres med en tablet.

Undervejs på turen tager de billeder af de trafik-symboler de finder.De hjælper hinanden med at finde symboler og få taget billederne. Børnene må meget gerne være på billederne.

Man kan ligeledes vælge at lade eleverne tager små korte videooptagelser hvor de fortæller om det skilt de har opdaget.

Billeder og videoer uploades til Skoletube med funktionen multiupload i Skoletube-appen.

Åben Skoletube-appen og vælg programmet Wrapster

Opret et nyt projekt og hent billederne fra kamerarullen eller fra Skoletube.

Indsæt tekst i præsentationen, enten direkte på billedet eller som tekstslide.

Indsæt eventuelt korte videoklip og tilpas dem.

Vælg tema og musik til filmen.

Når filmene er færdige udgives de til Skoletube og deles med forældrene.

læringsmål3

forslag til

Tegn på læring

Børnene har opdaget nye trafikskilte og fået kendskab til deres betydning.

Børnene er blevet mere opmærksomme på deres egen måde at bevæge sig rundt i trafikken.

Kolofon

læringsmål3

Dette forløb er forfattet af Rikke Falkenberg Kofoed, og er udgivet af LærIT under den åbne licens cc:by. Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “På tur i trafikken” cc:by LærIT”