Droner

i undervisningen
Introduktion

Velkommen til kittet om droner. Her finder du åbne samlinger af Droneoptagelser, Produktionsvejledning, Undervisningsforslag, sådan at du har indhold, værktøj og formål i tre afsnit efter hinanden.

Velkommen til.

Her finder du

råbånd

Oplev Danmark og verden på nye måder. Gå ombord i samlinger af droneoptagelser – tilmeld dig kanalen og så er du klar til at bruge materialet i dine egne projekter.

(Oversigten over dronesamlinger kan også ses på dette dokument).

Ressourcekanaler i Danmark

Ressourcekanaler i verden

På kortene herover er en oversigt over droneoptagelser fra hele verden. De er lige til at gå til for elever og lærere.

For at kunne bruge optagelserne direkte i dine projekter skal du blot besøge kanalen og vælge Tilmeld øverst.

Produktion
Værktøjer

Produktion med droneoptagelser er ekstremt spændende af flere grunde. Fx at optagelserne ser vores omverden fra andre perspektiver og med bevægelser der er umulige selv at lave, men også at droneoptagelser jo inviterer os som seer til at være i øjenhøjde med hvad som helst. Et andet element der gør droneoptagelser potentielt stærke at lave videoproduktion med, er at de i sig selv mangler kontekst, dette fravær at mening skal vi selv skabe; med klipperytme, underlægningsmusik, tekster, voice-over, reallyd, andre film- og billedoptagelser etc.

En dronefilm kan derfor være en smuk og fascinerende optagelse i sig selv, men det helt store potentiale opnår optagelsen først, når vi træder til at skaber en meningsfuld produktion omkring den.

WeVideo

Verdens bedste online videoredigering. Giver alle de muligheder man kan ønske sig til produktion af dronefilm.

Explain Everything

Med Explain kan du tegne og fortælle mens du ser filmen – helt naturligt og intuitivt.

Soundation

Skal der virkelig arbejdes med lyden, så er der ingen vej udenom Soundation.

Forslag til

Undervisning

Dronefilm er svage i deres udtryk, forstået på den måde, at en dronefilm ikke i sig selv har en mening eller et budskab. Dermed er filmen krævende men også fleksibel at arbejde med, for vi både kan men også skal selv lægge en betydning eller funktion ind i anvendelsen af droneoptagelsen.

Droneklip har i deres natur et overordnet perspektiv og kan derfor være anvendelige til indledende afsnit, til at præcisere filmens tid og sted, til perspektivering af en problemstilling eller til afrunding.

 

Eksempler

Herunder er en række små film, der udnytter eller leger med droneoptagelser som en del af produktionen.

Drone + speak + musik.

 

Drone + Green screen

 

Drone + oplæsning

 

Drone + personer foran grønt klæde.

 

Drone + egne optagelser. Naturlyd + musik.

 

Drone + egne optagelser. Grafiske filtre (temaet Noir). Musik + lydeffekter.

 

Drone + egne optagelser. Droneklippene anvendt som optakt.

 

Produktion af Trygve By. Se kanalen Lofoten, hvis du vil klippe i dette materiale selv.

 

GREJ TIL DRONER

…har du fået blod på tanden? Vil du have en drone eller måske et certifikat sådan at du også kan flyve sikkert og lovligt? …

Læs mere

Dette kit er lavet af Peter Leth i samarbejde med Rikke Falkenberg Kofoed og Thomas Dreisig.

Tekst på denne side er cc:by Skoletubeguide.dk. 

Alle råbåndoptagelser der henvises til fra denne side må gengives, kopieres, bearbejdes og udgives frit i forbindelse med undervisningsbrug. Nogle råbåndsoptagelser er beskyttet efter gældende regler om ophavsret, mens de fleste er udgivet under en Creative Commons licens. Vilkår fremgår i beskrivelsen af hver enkel samling. Er du i tvivl så kontakt Peter Leth.

Billedet anvendt i toppen samt som ikon i oversigten er cc:by P_Linehan