Fordøjelsessystemet

forklaret med Thinglink

Introduktion

I dette forløb skal eleverne demonstrere deres viden om fødens vej gennem fordøjelsessystemet. De skal hver især lave en Thinklink, hvor der skal “tagges”, altså indsættes punkter, der hver symboliserer de vigtige processer i fordøjelsen.

I denne Thinklink, skal et billede af fordøjelsessystemet danne baggrunden, hvorpå der skal “tagges” de steder/organer, hvor der sker en vigtig fysisk eller kemisk proces.

Det smarte er, at eleverne ved hvert punkt kan give en forklaring til dels, hvilken del af fordøjelsessystemet de er i, samt en beskrivelse af de vigtige processer der foregår her. Først når man trykker på punktet, kommer alt dette tekst frem.

Alt i alt en fin måde at vise madens vej gennem fordøjelsessystemet på i punktform, hvor man efterfølgende kan læse mere grundigt om de enkelte processer.

God fornøjelse.

Læringsmålmodel-fullcirkel

Natur/Teknologi 5.-6. kl.
Modellering

Eleven har viden om fordøjelse

Læringsmålmodel

forslag til

Læringsmål

1.    Eleverne kan vise madens vej gennem fordøjelsessystemet

2.    Eleverne kan udpege de enkelte dele af fordøjelsessystemet

3.    Eleverne kan forklare funktionen af de enkelte elementer i fordøjelsessystemet

Forberedelse

Teknisk

Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal.

Læreren kan have fundet et bestemt billede, eleverne skal bruge i deres Thinklink.

Fagligt

Eleverne skal have arbejdet med madens vej gennem fordøjelsessystemet og de forskellige processer undervejs.

læringsmål2

forslag til

Forløbet

Eksempel

Aktiviteten trin for trin

Find det billede på nettet, der skal bruges til opgaven.

Opret en ny Thinglink med billedet

Indsæt tags og forklar. Tilpas evt. mærkernes ikon og tekstens baggrundsfarve

Udgiv til klassens kanal

 

 

læringsmål3

forslag til

Tegn på læring

  • Eleverne viser hvor de forskellige organer/elementer i fordøjelsessystemet findes
  • Eleverne kan forklare funktionen af de enkelte elementer i fordøjelsessystemet
  • Eleverne kan udpege dele af tarmen – tolvfingertarmen, tyndtarmen og tyktarmen
  • Eleverne bruger fagordene “nedbryder” og “optager”

Kolofon

læringsmål3

Dette forløb er forfattet af Malene Olsen, og er udgivet af LærIT under den åbne licens cc:by. Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “Fordøjelsessystemet forklaret med Thinglink” cc:by LærIT.