Sanser

med Pixton
Introduktion
http://www.skoletube.dk/video/1896334/07f76755dffcd30396a7
I dette forløb skal eleverne lave små historier, hvor deres forforståelse om emnet sanser er det centrale. Pixton er et godt værktøj til denne aktivitet, da eleverne skal konstruere små tegneseriestriber, hvor de kommer med situationer fra deres hverdag, hvor de bruger deres sanser.
Er det første gang eleverne skal arbejde i Pixton, så vælg funktionen “nybegynder”. Her bliver de guidet gennem de vigtigste funktioner. Når de har styr på disse, kan nybegynder tilstanden fravælges, og så åbnes der op for endnu flere muligheder. Eleverne kan også designe deres egne karakterer.
Eleverne laver én tegneseriestribe for hvert eksempel fra hverdagen hvor de bruger en sans. På denne måde får klassen lavet en form for brainstorm på, hvornår vi bruger sanserne i hverdagen.
De fleste elever elsker tegneserier, og de vil derfor elske at få lov at lave deres egne.
God fornøjelse.
Læringsmålmodel-fullcirkel

Natur / teknik 1.-2. kl.
Undersøgelse

Eleven har viden om menneskets sanser

Læringsmålmodel
forslag til
Læringsmål
1.    Eleverne kan fortælle en historie, hvor der i handlingen indgår, at de har brugt deres sanser til noget helt konkret
2.    Eleverne kan opremse de fem sanser
Forberedelse

Teknisk

Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal.

Fagligt

Dette forløb kan bruges som en introducerende aktivitet, til elevernes forforståelse om sanser. Derfor er det ikke nødvendigt at have arbejdet med emnet. Eleverne skal dog kende de fem forskellige sanser.

læringsmål2
forslag til
Forløbet

Eksempel

http://www.skoletube.dk/video/1769845/9282e972aee1173c4afd

Aktiviteten trin for trin

Log på skoletube og åben “pixton”
Opret nyt
Vælg tegneserie format
Vælg nybegynder
Vælg baggrund
Vælg figurer
Tilpas hvert billede og skriv tekst
Udgiv til klassens kanal
 
 

læringsmål3
forslag til
Tegn på læring
Eleverne kan bruge ord, der er relevante i forbindelse med de forskellige sanser
Eleverne kan fortælle om hverdagssituationer, hvor sanserne bruges
Eleverne kommer med eksempler på, hvornår man bruger de forskellige sanser – eksempelvis “når jeg lytter, bruger jeg høresansen”
Kolofon
læringsmål3
Dette forløb er forfattet af Malene Olsen, og er udgivet af LærIT under den åbne licens cc:by. Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “Sanse med Pixton” cc:by LærIT”