Virtual Reality i undervisningen

Faglige oplevelser overalt

Introduktion

brille300

VR eller Virtual Reality er kommet meget nærmere en reel anvendelse i undervisningen. I dag kan man for under 100 kroner sætte sin telefon ind i en pap- eller plastikbrille og “gå” på opdagelse i tusindvis af materialer. Man kan også selv tage 360-graders billeder med telefonen og bruge værktøjet Thinglink 360, til selv at skabe oplevelser, præsentationer og fortællinger – og være den skabende.

Dette kit handler derfor både om at producere og om at opleve VR-materialer i undervisningen. Velkommen og rigtig god fornøjelse.

Bliv klogere på VR

Eksempler

Er du klar til at opleve et eksempel? Tænd telefonen og besøg kortlink.dk/muuw , vælge play, læg telefonen ind i brillen og læn dig tilbage.

Se flere eksempler i afsnittet herunder med undervisningsforslag.

Ideer til VR i

undervisning

Alle fag rummer store oplevelser, og derfor kan der som udgangspunkt opstilles mange ideer til inddragelse af VR i undervisningen.

På linket herunder vil du komme til en side, der kommer med forslag til hvordan egne og andres VR-materialer anvendes i en del af undervisningen, fx som optakt eller dokumentation.

Sådan laver du VR

På 3 Trin

Det er ganske enkelt at lave VR-materialer selv i Thinglink. Man kan dele det op i tre trin:

Skaf et 360-graders billede. Find indhold der skal på. Sæt det sammen i Thinglink.

Trin 1

360-billede

Du skal bruge et 360-graders billede for at komme i gang. Sådan et billede kan man lave eller hente på flere måder. Det afgørende er at billedet er præcist 2:1 i formen. Herunder er vejledninger om; at lave 360-graders billeder med en telefon, at bruge et 360-graders kamera, at finde og hente 360-graders billeder på nettet og om at bruge fx Pixton til at lave jeres egne universer.

Optag med telefonen

Lær at tage 360-graders billeder med en app til din telefon.

Optag med Ricoh Theta

Lær at optage 360-graders billeder med Ricoh Theta.

Hent billeder på nettet

Vi har fundet 1000-vis af gode billeder frem til dig. Klar til brug…

Lav 360-billeder i Pixton

Lær at lave 360-graders tegneserier i Pixton

Trin 2

Indhold

Vi skal bruge et indhold til vores VR-oplevelse. Derfor er det en god ide at indsamle eller optage nogle af de indtryk du vil have med i din VR-oplevelse. Det kan være en baggrundslyd fra det sted vi har taget billedet, det kan være nærbilleder, filmklip eller musik.

Optag lyd og tag billeder og film med din telefon eller tablet, find og hent lyd, musik, film og billeder på nettet eller i Skoletubes ressourcekanaler, og når du har materialet klar, kan du gå videre til tredje og sidste trin i processen.

Trin 3

Thinglink 360

Når du har et 360-billede og et indhold af medier, er du klar til at bruge værktøjet Thinglink 360 på Skoletube. Programmet kan overordnet bruges til to formål; at lave 360-billeder med uploadet indhold til VR-oplevelser (hvilket vi fokuserer på her), og til at lave 360-billeder med uploadet og indlejret indhold til visning i en browser (hvor man oplever 360-billedet på sin skærm).

thinglink360ikon

Her kan du se en kort introduktion til Thinglink 360. Vælg ikonet til venstre for at gå til videovejledningerne. 

Oplevelsens

Form

Formen har betydning på flere måder. For det første er omfanget af opgaven selvfølgelig afhængig af om det er ét eller 30 billeder der skal forbindes, og for det andet er oplevelsen også forskellig. Hvor rækken og stjerne føles tryg men også styret, kan kæden eller skyen, hvor alt er forbundet på kryds og tværs uden synlig begrundelse for brugeren, virke mere som en opdagelsesrejse, men også forvirrende og ulogisk. Under hvert ikon finder du eksempler på et materiale med den pågældende form.

Et billede med lag af lyd, billeder og film. Oplevelsen er overskuelig, både at opleve og producere.

Flere billeder sat sammen som perler på en snor. Oplevelsen er lineær, som i en almindelig præsentation.

Et centralt udgangspunkt, hvorfra man går til et billede og tilbage igen. Velegnet til gruppe- og klasseopgaver, hvor manges materialer skal bindes sammen.

Kæden er en rundvisning, hvor man kommer tilbage til udgangspunktet når turen er slut. Brugeren føler sig guidet.

OPLEVELSER MED VR-APPS

Oplev mere VR på jeres udstyr. Vi har fundet en række apps fulde af spændende oplevelser.

Læs mere

Udstyr & Løsninger

vrdk

For at lave en god VR-oplevelse kræves der noget udstyr. Det kan være VR-briller, 360-graders kamera og stativer. På linket herunder har vi samlet et par henvisninger til leverandører, der kan hjælpe dig.

En god oplevelse kan også starte med et godt kursus. På linket herunder finder du derfor også forslag til hvem I kan kontakte, hvis I har lyst til at komme i gang med at opleve og producere vr på jeres skole.

Ophavsret

by

Kittet VR i undervisningen er udgivet af LærIT under Creative Commons licenser.

Tekst cc:by, videovejledninger cc:by-sa. Eksempler cc:by, med mindre andet er angivet.

Introbillede: cc:by Peter Leth