Antalsbestemmelse
- med Explain EverythingMed udgangspunkt i den overordnet læseplan med fokus på inddragelse af digitale medier i undervisningen, arbejder vi med matematik. Via kombination af terninger og en tablet vil eleverne kunne lave deres første screencast.. Når eleverne har oprettet deres screencast, skal den udgives i en fælles præsentationskanal på skoletube.
På den måde arbejdes der med elevernes evne til at håndtere et digitalt værktøj, og der skabes en undervisning, med fokus på inddragelse af digitale medier. Gennem det digitale værktøj kan eleverne efterfølgende vise klassekammerater, forældre og bedsteforældre deres arbejde i matematik via præsentationskanalen på skoletube.

Matematisk opmærksomhed 0. kl.
Antal
Eleven kan bestemme antal i hverdags situationer
Teknisk
Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet en afleveringskanal. Herudover skal du kende til Explain Everything. Du kan få en introduktion her.
Fagligt
Eleverne skal have viden om håndtering af grundlæggende funktioner på en tablet. Eleverne skal tidligere have arbejdet med tallene fra 1-12 og have forståelse herfor.
Eksempel
http://www.skoletube.dk/video/1715943/8b3448a48e061723a61b
Aktiviteten trin for trin
Idéen er at eleverne skal kaste med terninger, ligge de to tal sammen og herefter bruge resultatet til at bygge en forudbestemt figur i appen. Eleverne sidder sammen to eller tre og samarbejder om processen og i sidste ende den screencast de får lavet.
Eleverne går nu sammen to eller tre i en gruppe omkring en tablet.
Eleverne skal download og åbne den færdig skabelon EEGO i Explain everthing. Hver gruppe får udlevet to terninger, og så er vi klar til at gå i gang.
Eleverne starter på optagefunktionen På en projekter eller tavle skrives nu det dyr, eleverne skal lave.
Eleverne slår med terningerne og lægger de to tal sammen for at se, hvor mange digitale klodser de må bruge til at lave dyret. Eleverne må slå højest 3 gange med terningerne for at skaffe nok klodser til hver opgave. De kan enten skiftes til at bygge på skærmen eller gøre det sammen.
I dette forløb har vi valgt et tema omkring dyr, men andre temaer kan også bruges så undervisningsforløbet tilpasses det I arbejder med i klassen. Man kan vælge, at hver gruppe skal bygge det samme dyr eller give hver gruppe forskellige dyr, de skal bygge.
Når eleverne er færdige med deres arbejde, så udgives den færdige screencast til præsentationskanalen