HistorieVR om mit sted
Afsæt: Alle elever vælger et sted, som de vil arbejde med. Opgaven er herefter at formidle de historier, der er om stedet. Både nu og før.
Teknisk: Eleverne skulle lave 360-graders billeder med deres telefon. Tage almindelige billeder og lave lydoptagelser. Disse tre typer indhold har de til sidst samlet og forbundet med programmet Thinglink 360 på Skoletube.
Det færdige produkt: Et bykort med links til historierne. Både bykortet og historierne linker til hinanden, og man kan opleve den samlede fortælling enten i en vr-brille eller ved en computer / tablet.
Om forløbet: Der er afsat 7 dage fordelt over tre uger til projektet. Dag 1 med kick-off på Sønderborg Slot og dag 7 med udstilling samme sted. De mellemliggende fem dage har været brugt på produktion. Projektet er blevet til i samarbejde med Vidensby Sønderborg, MUseum Sønderjylland, HistorieLab og LærIT.
Tre hold = tre eksempler
Eksemplet herover er et af tre færdige eksempler nemlig fra den røde gruppe. Herunder kan du se kortlink til de tre gruppers historier.
Blå gruppe kortlink.dk/v2km |
Rød gruppe kortlink.dk/uxzt |
Grøn gruppe kortlink.dk/v2kk |
Vejledning til udstillingen
Til udstillingen lavede vi blandt andet en vejledning til gæsterne om at opleve materialet, hvor både qr-kode og kortlink var noteret. Det blev en del af det materiale elever og forældre fik med sig hjem fra forløbet.
Vil du også i gang med VR?
Hvis du vil lave en vr-fortælling med eleverne, vil vi anbefale at du kigger på de nuværende 9 inspirationsforløb om at lave vr-fortællinger med Thinglink. Særligt forløb som hvad finder du på marken har fokus på at alt i fortællingen bygges op fra bunden af eleverne selv.
Interview
Interviewet herover er trods sine 13 minutters varighed, god til at give en række indtryk og udsagn fra eleverne om deres oplevelser, erfaringer og tanker.