Tidskapsler

med Book Creator

Introduktion

I dette forløb skal eleverne lave en tidskapsel – en pakke af informationer – som lukkes og gemmes til eftertiden.

Forløbet tager afsæt i Book Creator i en browser. Book Creator er perfekt til at omfavne alle de udtryk som eleven foretrækker, så uanset om man vil skrive, indtale, vise, filme eller noget andet – så er der mulighed for det. Præcis som en rigtig tidskapsel, kan bogen derved indeholde genstande som kan tages frem i eftertiden.

Tidskapsler lavet i Book Creator er desuden digitale, hvorved hverken gnavere, fugt eller naturkatastrofer kan få bugt med kapslen.

Til forløbet er der lavet en skabelon som eleverne kan bruge, som en støtte til at få lavet en god tidskapsel. Her lægges op til at eleverne både skriver, indtaler, viser og filmer indtryk, oplevelser, tanker og konkrete ting fra deres hverdag. Alt lige fra vejrudsigten til deres level i Fortnite kan komme med – og har I flere gode ideer, er bogen jo åben for flere sider.

For at give indtrykket af at være en tidskapsel, skal læreren herefter så arkivere biblioteket med bøgerne, sådan at de ikke kan ses eller redigeres i et år. Når året så er gået, genskaber læreren biblioteket, og I kan nu gå ind i jeres bibliotek igen og se et år tilbage.

Rigtig god fornøjelse.

Læringsmålmodel-fullcirkel

Historie 3.-4. kl.
Kronologi

Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv

Læringsmålmodel

forslag til

Læringsmål

  • Eleverne kan beskrive konkrete forhold fra sin hverdag
  • Eleven kan begivenheder fra sit eget liv
  • Eleverne kan genfortælle begivenheder
  • Eleven kan gætte et år ud i fremtiden

Forberedelse

Teknisk

Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet et selvstændigt bibliotek i Book Creator til jeres tidskapsler, og at du har kopieret skabelonen til jeres bibliotek.

Du finder skabelonen i biblioteket Book Creator Danmark, som har koden 87PJ7. (Det er vigtigt at det kun er læreren, som henter skabelonen her).

Fagligt

Forløbet kræver ingen faglige forudsætninger.

læringsmål2

forslag til

Forløbet

Eksempel

Aktiviteten trin for trin

Læreren starter med at oprette et bibliotek, som kaldes Tidskapsler, og deler koden med klassen.

Herefter henter læreren skabelonen, som eleverne kan tage afsæt i og placerer den i det nye bibliotek.

Eleverne går ind i biblioteket og kopierer skabelonen.

Herefter kan det være en fordel at gennemgå skabelonen på klassen – eller se denne gennemgang sammen.

Herefter går eleverne i gang med opgaven.

Når tiden er gået og eleverne er færdige med bogen, arkiverer læreren biblioteket sådan at det ikke længere er tilgængeligt for eleverne.

Vi har dermed forseglet vores informationer, og de ligger nu et år, inden vi genskaber biblioteket.

Vejledning til 2020.

Kære lærer – det er nu tid til at genåbne jeres tidskapsler.

Du går ind i Book Creator og genskaber arkivet

Herefter kan du give eleverne koden til biblioteket (for der kommer en ny kode til biblioteket, når det genskabes).

Nu er det tid til at gå ombord i jeres tanker, gæt og forventninger.

Rigtig god fremtid.

læringsmål3

forslag til

Tegn på læring

  • Eleven har taget en selfie
  • Eleven har beskrevet konkrete ting fra sit liv
  • Eleven har formuleret bud på sine fremtidsforventninger
  • Eleven har arbejdet med overvejelser omkring forandringer

Kolofon

læringsmål3

Dette forløb er forfattet af Peter Leth, og er udgivet af LærIT under den åbne licens cc:by. Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “Tidskapsler med Book Creator” cc:by LærIT”

læringsmål3

hvis du bruger

iPad

Bruger du iPad sammen med dine elever vil forløbet være en smule anderledes, da I ikke arbejder med biblioteker i Book Creator appen.

Her kan du i stedet vælge at lave en afleveringskanal på Skoletube, som I kun bruger til jeres tidskapsler. Bed eleverne om at uploade deres bøger som epub-fil til kanalen.

Skabelonen til at lave Tidskapsler kan hentes på dette link.