Madkundskab

formidlet med Powtoon
Introduktion
I dette forløb skal eleverne være kreative, først i køkkenet og senere med værktøjet Powtoon, i deres formidling af opskrift og tilberedningsprocessen i madkundskab.
I eksemplet her, arbejdes der med sunde alternativer til den klassiske danske pandekage. Eleverne skal i små grupper eksperimentere med råvaregruppernes reaktion under de grundlæggende madlavningsmetoder, og skabe deres egen pandekagevariant.
Der arbejdes både med den praktisk og den teoretisk del af faget madkundskab.
Eleverne skal bruge deres kreativitet og viden om mad, og træner deres praktiske færdigheder og viden om, hvilke råvarer der harmonerer i madlavningen. Arbejdet med tilblivelsen af en opskrift, og den efterfølgende formidling af deres arbejde kan indgå i et tværfagligt arbejde i madkundskab, dansk og/eller understøttende undervisning.
I programmet Powtoon har eleverne rig mulighed for at lade fantasien få frit spil, når de skal formidle deres opskrift og tilberedningsproces. Der kan arbejdes med lyd, billeder, film og animation, og programmet er lige til at gå til. Elevernes produkter finder inspiration i kendte TV-programmer som Master Chef, Den Store Bagedyst og lignende, hvor der ofte anvendes små animationer af deltagernes kreationer.
Læringsmålmodel-fullcirkel

Madkundskab 4.-7. kl.
Madlavning

Eleven kan anvende madlavningsteknikker og omsætte idéer i madlavningen

Læringsmålmodel
forslag til
Læringsmål
  • Eleven har tilegnet sig ny viden om madvalg i forhold til sundhed.
  • Eleven har formidlet teknik og fremgangsmåde.
  • Eleven har videreudviklet en kendt opskrift i en sundere retning.
  • Eleven har eksperimenteret med forskellige råvarer i tilblivelsen af opskriften.
  • Eleverne har vist samarbejde og kreativitet i arbejdet deres produkt.
Forberedelse

Teknisk

Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal.

Fagligt

Eleverne skal have kendskab til de tekniske færdigheder, der kræves for at skabe et godt produkt i køkkenet. I eksemplet med pandekagerne, skal eleverne vide, hvordan man laver en god dej, samt hvordan man bager pandekager.

læringsmål2
forslag til
Forløbet

Eksempel

http://www.skoletube.dk/video/1745163/90a12d60644c411eed4d

Aktiviteten trin for trin

Eleverne præsenteres for processen, både i køkkendelen og i præsentationsdelen med værktøjet Powtoon. Eleverne finder, i gennem arbejdet med forskellige råvarer, frem til deres fortrukne pandekageopskrift. Det er vigtigt, at eleverne præsenteres for en bred vifte af ingredienser. Det kan være en god idé, at lade eleverne medbringe særlige krydderier hjemmefra, måske kender de spændende krydderier, der ikke nødvendigvis findes på hylden i de danske supermarkeder. Lad eleverne få god tid til denne del af arbejdet, så der er tid til fordybelse.
Eleverne opfordres til også at eksperimentere med forskellige meltyper, fedtstof til bagning samt afbagning af deres pandekager. Eleverne skal igennem processen tage både billeder og video af deres arbejde, da det kan anvendes i deres Powtoon-produkt efterfølgende. Når opskriften er klar, udarbejdes en Powtoon hvor opskrift og fremgangsmåde forklares.
Nu skal eleverne i gang med formidlingsdelen, der foregår i værktøjet Powtoon. Sørg for at afsætte god tid til det kreative arbejde, især hvis eleverne ikke før har anvendt Powtoon. Giv eleverne mulighed for at gå på opdagelse i de forskellige kategorier af animationer og lad dem lege med værktøjet og de mange muligheder det rummer. Se det som en investering.
Når først eleverne har fået Powtoon ind under huden, vil de kunne anvende det i alle fag og helt sikkert få gavn af det gange fremover. Til dette arbejde skal eleverne vælge at starte en præsentation fra bunden.
Åben Powtoon og opret ny præsentation Vælg create. Herefter vælges Start From Scratch og Go.
Gå nu på opdagelse i Powtoon-universet lad nysgerrigheden råde for en stund.
Indsæt tekst
Indsæt objekter
Indsæt billeder
Indsæt musik og speak
Udgiv den færdige præsentationsfilm til klassens kanal.

læringsmål3
forslag til
Tegn på læring
  • Eleven kan vurdere og erstatte råvarer for et sundere alternativ i forskellige retter.
  • Eleven kan tilberede en ret og formidle fremgangsmåden.
  • Eleven kan formidle processer kreativt ved hjælp af Powtoon
Kolofon
læringsmål3
Dette forløb er forfattet af Rikke Falkenberg Kofoed fra Leg med IT, og er udgivet af LærIT under den åbne licens cc:by. Indlægget må deles, gengives og bearbejdes frit, når blot man krediterer ophavet “Madkundskab formidlet med Powtoon” cc:by LærIT