Lad elever lave instruktionsvideoer

af

I denne opgave skal eleverne træne deres evne til at strukturere og kommunikere viden klart og præcist til en specifik modtagergruppe. De får erfaring med at skrive en fagtekst i form af et manuskript, der tilpasses målgruppen, og som danner grundlag for en instruktionsvideo.

Ved at lave en instruktionsvideo træner eleverne ikke kun deres mundtlige og skriftlige formidlingsevner, men de lærer også at overveje, hvordan de bedst kan kommunikere komplekse trin-for-trin-processer til deres valgte målgruppe. Det kræver, at de tager højde for målgruppens forkundskaber og tilpasser deres forklaringer og sprogbrug herefter.

Opgavebeskrivelse:

Eleverne skal skrive et kort manuskript og optage en instruktionsvideo, hvor de viser, hvordan man udfører en specifik opgave på computeren, fx:

  • Hvordan man laver en simpel PowerPoint-præsentation.
  • Hvordan man sender en e-mail med vedhæftede filer.
  • Hvordan man søger effektivt på Google.
  • Hvordan beskære man et billede.

Eksempel: “Hvordan beskære man et billede.”

  1. Præproduktion:
    • Eleverne vælger en opgave, de vil lave en instruktionsvideo om.
    • De skriver et kort manuskript, hvor de planlægger, hvad de vil sige og vise:
      • Hvilke trin skal de forklare?
      • Hvilke vigtige funktioner skal de fremhæve?
      • Hvem er modtagergruppen, og hvordan tilpasser de deres forklaringer til denne gruppe?
      • Hvilke multimodale virkemidler (billeder, tale og tekst) vil være mest effektive for at hjælpe modtageren?
  2. Produktion:
    • Eleverne bruger Screenpal til at optage deres skærm, mens de følger deres manuskript og viser hvert trin af opgaven.
    • De sørger for at tale tydeligt og forklare hvert skridt klart, mens de navigerer rundt i programmet.
    • Eleverne tænker over deres brug af sprog og tempo, så videoen er let at forstå for målgruppen.
  3. Postproduktion:
    • Eleverne ser videoen igennem og tjekker, om instruktionerne er nemme at følge.
    • De kan bruge Screenpal’s værktøjer til at redigere og trimme videoen, hvis nødvendigt.
    • De reflekterer over, om deres video passer til målgruppen, og om den multimodale fremstilling fungerer optimalt.
  4. Distribution:
    • Eleverne uploader deres instruktionsvideo til Skoletube og evt. klassens kanal.
    • De kan vælge at dele videoen med deres klassekammerater, forældre eller andre.

Læringsmål:

  • Eleverne lærer at strukturere faglig viden og formidle denne effektivt gennem en instruktionsvideo.
  • Eleverne får erfaring med at skrive et manuskript tilpasset en specifik målgruppe.
  • Eleverne lærer at producere multimodalt ved at kombinere tekst, billeder og lyd i en digital produktion.
  • Eleverne øver sig i at kommunikere klart og forståeligt ved hjælp af både mundtlig og skriftlig formidling.

Opgave styrker elevernes evne til at overføre deres viden til en modtagergruppe gennem velstruktureret, multimodal kommunikation. Det giver dem samtidig værdifuld indsigt i, hvordan digitale værktøjer kan bruges til at skabe instruktivt indhold.

Se flere tips og tricks her