Analyse af hovedværk med Image hotspot
arbejd multimodalt og kom i dybden med en læst tekstNår eleverne arbejder med H5P-modulet image hotspot på denne måde, arbejder de multimodalt med en læst tekst. På denne måde går de både i dybden med romanen, men lærer også at anvende andre udtryksformer i beskrivelsen af, hvordan romanen passer ind i en specifik analysemodel, her berettermodellen.

Dansk 10. kl.
Fremstilling & Fortolkning
Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form der passer til genre og situation
Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster
Teknisk
Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal.
Fagligt
Eleverne skal have læst den romanen, som I har valgt og være indført i arbejdet med berettermodellen som analyseredskab.
Eksempel
Aktiviteten trin for trin
Eleverne starter ud med at læse romanen. Efter romanen er læst, skal de arbejde med komposition og analyse. Eleverne introduceres til hvad et image hotspot er, og skal derefter to og to sætte romanen ind i berettermodellen ved hjælp af H5P modulet, så deres arbejde bliver interaktivt.
De skal i forløbet benytte et billede af berettermodellen og derefter oprette image hotspots på billedet inden for de forskellige faser i berettermodellen. Under hvert punkt skal eleverne skrive, hvor i romanen anslaget er, hvornår er præsentationen osv. Eleverne skal altså oprette tekst hotspots med side og linje antal som angiver, hvorfor de netop mener disse sider og linjer er anslaget, præsentationen osv.
Eleven viser forståelse for brugen af berettermodellen som analyseværktøj
Eleven viser kendskab til og forståelse for det valgte hovedværk
Eleven har skabt en interaktiv oplevelse med H5P modulet og berettermodellen
Eleven argumenterer for hans valg af tekst, billeder og musik i forhold til bogens tema og bogens stemning.