Forklar et musikinstrument
med Explain EverythingForløbet kan struktureres således, at eleverne to og to arbejder sammen om et instrument, som de skal forklare noget om. Det kan eksempelvis være, hvordan tonerne er placeret på et klaviatur, hvordan man bygger dur-akkorder op, eller hvilke fællestræk der er mellem en guitar og en bas. Eleverne tager billeder af deres instrument, og bruger det som udgangspunkt for deres præsentation. Herefter indsættes der forskellige elementer som tekst, indtaling, tegninger, pile og lignende. Alt sammen noget der stimulerer fortællingen og understreger vigtige pointer.
Med dette forløb får eleverne mulighed for at arbejde med instrumentkendskab og musikteori på en sjov og kreativ måde gennem det digitale værktøj. De bliver skarpere på deres viden, idet de, udover at skulle forstå den viden, de har erhvervet sig gennem undervisningen, nu også skal kunne forklare den. Denne proces bliver meget nemmere og sjovere med Explain Everything.
Rigtig god fornøjelse.

Musik 4.-6. kl.
Musikforståelse
Eleven kan udpege og navngive grundelementer i opbygningen af musikstykker
Teknisk
Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal.
Fagligt
Det er en forudsætning, at eleverne har arbejdet med de enkelte instrumenter og har et basalt kendskab til disse. Forløbet kan dog let tilpasses efter de emner, I har været igennem i musikfaget.
Eksempel
Aktiviteten trin for trin
Eleverne går sammen to og to og udvælger et instrument, som de vil fortælle om. Det kan være en god idé at få indsnævret opgaven yderligere således, at de f.eks. kun skal fortælle om en guitars tonestruktur, opbygning af en dur akkord på et klaviatur eller som vist i eksemplet ovenfor, klaviaturets toneopbygning.
Herefter tager eleverne et billede af det instrument, de vil fortælle om, med det udstyr som de vil bruge til opgaven.
Eleverne logger ind på appen Explain Everything og opretter et nyt projekt, og billedet eller billederne af instrumentet kan efterfølgende hentes ind fra kamerarullen i Explain Everything.
Nu kan selve arbejdet med forklaringer begynde. Eleverne kan skrive tekst til præsentationen. Dette får de også brug for til at skrive navnene på tonerne, de enkelte instrumenter, intervaller eller hvad de nu arbejder med.
Derudover kan det være en fordel at kende til tegneværktøjet og figurer.
Desuden kan der hentes billeder af nodelinjer, toner og instrumenter i ressourcekanalen “Noder med mere”.
Når indholdet er klar på de enkelte sider, er det tid til at lave en optagelse. Optagelserne kan også laves undervejs eller ændres løbende efter behov.
Når optagelserne er færdige og både billede, lyd og tekst er på plads, udgives projektet til Skoletube.
Se hvad Explain Everything ellers kan bruges til, eller gå ombord i vores øvrige forløb til musikfaget.
Rigtig god fornøjelse.