Interaktiv grammatik
- med Mark the Words
Dansk 10. kl.
Fremstilling
Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form der passer til genre og situation
Eleverne udvikler i en gensidig vekselvirkning mellem læsning og fremstilling et fagligt begrebsapparat til at kunne indsamle, undersøge, uddrage og sammenligne informationer, samt diskutere, vurdere og reflektere over egne faglige, personlige og sociale forudsætninger både mundtligt og skriftligt.
Teknisk
Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet en præsentationskanal.
Fagligt
Eleverne skal være introduceret til arbejdet med grammatik. Eleverne skal have en grundlæggende forståelse for at arbejde med ordklasser, og indsigt i de forskellige ordklasser.
Eksempel
http://www.skoletube.dk/video/2369243/dd669e9ef463e303b4b5
Aktiviteten trin for trin
Fælles på klassen diskuteres hvilke ordklasser der findes, og hvordan man kan identificere en bestemt ordklasse i en sætning.
Del derefter eleverne op i forskellige grupper ud fra ordklasserne. Nogle af eleverne skal lave opgaver med navneord, udsagnsord og tillægsord, andre skal koncentrere sig om forholdsord osv.
Eleverne arbejder derefter sammen to og to om at lave selve grammatikopgaven i H5P-modulet Mark the words. Først skal eleverne udvælge et tekststykke, som de vil arbejde med. H5P-modulet Mark the Word oprettes. Så sætter eleverne deres udvalgte tekststykke ind i modulet og markerer de ord, som tilhører den ordklasse, de er tildelt. Endelig udgives modulet i præsentationskanalen på Skoletube. Efter modulet er udgivet, kan eleverne i klassens præsentationskanal se deres klassekammeraters grammatikopgaver, og kan afprøve dem på kryds og tværs.