Læselog
med læselystMed en læselog har du mulighed for at se alle elevens boganmeldelser samlet ét sted, og eleven selv kan følge sin egen progression i forhold til læsefærdigheder og genrekendskab.

Dansk 3.-4. kl.
Fremstilling
Eleverne skal lære at fortolke litteratur og formidle og kommunikere viden
Teknisk
Læreren sørger for at klassen har eller får oprettet en kanal. Det er underordnet om det er en [glossary_exclude]afleveringskanal[/glossary_exclude] eller en [glossary_exclude]præsentationskanal[/glossary_exclude]. Denne kanal skal eleverne senere udgive deres læselog til.
Læreren kopierer en grundskabelon fx den skabelon du finder herunder, som tilpasses og udgives til klassens kanal. Eller læreren opretter en grundskabelon af en læselog, som eleverne kan kopiere i starten af forløbet.
Når skabelonen til elevernes læselog er udgivet til klassens kanal er forløbet klar til brug.
Fagligt
Læreren tager klassen med ned til læringscentret den dag, hvor eleverne skal lave deres første opslag. Snak om at alle bogtyper skal noteres; tegneserier, lydbøger, fagbøger etc.
Eksempel
Aktiviteten trin for trin
Læreren viser fra tavlen klassens kanal, og viser skabelonen til elevens læselog. Eleverne går herefter ind i klassens kanal og kopierer skabelonen.
Eleven tilpasser læseloggen med deres eget navn og udgiver deres læselog til klassens kanal. Nu har læreren fuldt overblik over elevens læselog; ét sted – nemlig i klassens kanal.
Eleven laver et nyt opslag med dags dato og skriver titel på den bog som de er i gang med at læse.
Eleven skriver herefter grundlæggende informationer ind om bogen: forfatter, sidetal og indplacerer bogens genre ved at vælge den tilhørende kategori. Eleven skal til hver bog skrive en kort tekst om bogens handling og tema.
Eleven indsætter eventuelt et billede af bogen.
Når eleven laver boganmeldelser, film, tegneserier mm. som et produkt omkring læsningen, indsættes dette i læseloggen via Skoletubes blå fugl.
Når eleven er færdig med at læse bogen, afsluttes begivenheden, og vi har nu et start- og sluttidspunkt.
Når klassen fremover går på læringscentret, afser læreren tid til at eleverne både at låne en bog, men også at oprette bogen som et punkt i læseloggen.
Herefter er det vigtigt at holde en rytme og lave et løbende tilsyn med elevernes læselogs.
Se hæftet Læselog med Tiki-Toki.