Madkundskab
formidlet med PowtoonI eksemplet her, arbejdes der med sunde alternativer til den klassiske danske pandekage. Eleverne skal i små grupper eksperimentere med råvaregruppernes reaktion under de grundlæggende madlavningsmetoder, og skabe deres egen pandekagevariant.
Der arbejdes både med den praktisk og den teoretisk del af faget madkundskab.
Eleverne skal bruge deres kreativitet og viden om mad, og træner deres praktiske færdigheder og viden om, hvilke råvarer der harmonerer i madlavningen. Arbejdet med tilblivelsen af en opskrift, og den efterfølgende formidling af deres arbejde kan indgå i et tværfagligt arbejde i madkundskab, dansk og/eller understøttende undervisning.
I programmet Powtoon har eleverne rig mulighed for at lade fantasien få frit spil, når de skal formidle deres opskrift og tilberedningsproces. Der kan arbejdes med lyd, billeder, film og animation, og programmet er lige til at gå til. Elevernes produkter finder inspiration i kendte TV-programmer som Master Chef, Den Store Bagedyst og lignende, hvor der ofte anvendes små animationer af deltagernes kreationer.

Madkundskab 4.-7. kl.
Madlavning
Eleven kan anvende madlavningsteknikker og omsætte idéer i madlavningen
- Eleven har tilegnet sig ny viden om madvalg i forhold til sundhed.
- Eleven har formidlet teknik og fremgangsmåde.
- Eleven har videreudviklet en kendt opskrift i en sundere retning.
- Eleven har eksperimenteret med forskellige råvarer i tilblivelsen af opskriften.
- Eleverne har vist samarbejde og kreativitet i arbejdet deres produkt.
Teknisk
Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal.
Fagligt
Eleverne skal have kendskab til de tekniske færdigheder, der kræves for at skabe et godt produkt i køkkenet. I eksemplet med pandekagerne, skal eleverne vide, hvordan man laver en god dej, samt hvordan man bager pandekager.
Eksempel
http://www.skoletube.dk/video/1745163/90a12d60644c411eed4d
Aktiviteten trin for trin
Eleverne præsenteres for processen, både i køkkendelen og i præsentationsdelen med værktøjet Powtoon. Eleverne finder, i gennem arbejdet med forskellige råvarer, frem til deres fortrukne pandekageopskrift. Det er vigtigt, at eleverne præsenteres for en bred vifte af ingredienser. Det kan være en god idé, at lade eleverne medbringe særlige krydderier hjemmefra, måske kender de spændende krydderier, der ikke nødvendigvis findes på hylden i de danske supermarkeder. Lad eleverne få god tid til denne del af arbejdet, så der er tid til fordybelse.
Eleverne opfordres til også at eksperimentere med forskellige meltyper, fedtstof til bagning samt afbagning af deres pandekager. Eleverne skal igennem processen tage både billeder og video af deres arbejde, da det kan anvendes i deres Powtoon-produkt efterfølgende. Når opskriften er klar, udarbejdes en Powtoon hvor opskrift og fremgangsmåde forklares.
Nu skal eleverne i gang med formidlingsdelen, der foregår i værktøjet Powtoon. Sørg for at afsætte god tid til det kreative arbejde, især hvis eleverne ikke før har anvendt Powtoon. Giv eleverne mulighed for at gå på opdagelse i de forskellige kategorier af animationer og lad dem lege med værktøjet og de mange muligheder det rummer. Se det som en investering.
Når først eleverne har fået Powtoon ind under huden, vil de kunne anvende det i alle fag og helt sikkert få gavn af det gange fremover. Til dette arbejde skal eleverne vælge at starte en præsentation fra bunden.
Åben Powtoon og opret ny præsentation Vælg create. Herefter vælges Start From Scratch og Go.
Gå nu på opdagelse i Powtoon-universet lad nysgerrigheden råde for en stund.
Indsæt tekst
Indsæt objekter
Indsæt billeder
Indsæt musik og speak
Udgiv den færdige præsentationsfilm til klassens kanal.