Min første tyske ordbog
med MindmeisterFormålet med dette forløb er at give eleverne et visuelt overblik over de første tyske ord, som de lærer. I Mindmeister er det nemt at tilføje billeder eller ikoner til ordene, som kan være en hjælp til at huske ordenes betydning. Desuden kan eleverne også tilføje noter til ordene, eksempelvis hvilket køn ordet er, eller hvordan det bøjes. De får derfor en overskuelig oversigt over ordene, som støttes af billeder og grafik.
Forløbet kan både startes op fra første tysktime og evt. starte med at have fokus på de ord, der minder om de danske, eller man kan vente, til eleverne har lært de mest basale tyske ord. Uanset hvad vil mind mappet blive et solidt værktøj, der kan følge eleven gennem de videre forløb i tyskundervisningen. På den måde kan eleven også udvide sin ordbog gennem året med nye klynger af ord.
Rigtig god fornøjelse

Tysk 5.-7. kl.
Skriftlig kommunikation
Eleven kan forstå enkle ord og udtryk
Teknisk
Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal.
Fagligt
Eleverne skal have kendskab til basale tyske ord. Mind Mappet kan også laves allerede første gang og følge eleverne op gennem klassetrinene.
Eksempel
Aktiviteten trin for trin
Eleverne starter med at åbne Mindmeister på Skoletube og opretter et nyt mind map.
Herefter begynder eleverne at oprette punkter. Lad evt. det første punkt være en slags overskrift, hvorfra kategorierne forbindes.
Under de enkelte kategorier laves der underpunkter, som er de enkelte ord.
Eleverne kan med fordel indsætte ikoner og billeder på punkterne, som kan være en støtte til at huske ordets betydning.
Desuden kan eleverne også indsætte noter til deres ord. Eksempelvis ordets køn, bøjningsformer eller hvad du som lærer gerne vil have dem til at tage stilling til.
Til sidst udgives elevens Mind Map til klassens kanal.