My summer holiday
with Wrapster / AnimotoBegge værktøjer skaber en fin ramme om arbejdet med sommerferieberetningerne og tilegnelsen af engelsk, både skriftligt og mundtligt.
Med udgangspunkt i elevernes oplevelser i deres sommerferie, arbejder eleverne med et kreativt produkt hvor de kombinerer lyd, billeder og video.
Eleverne træner i de små videoklip deres mundtlige selvtillid og øver sig i at beskrive deres oplevelser på engelsk, på skrift og i tale.
Der lægges i arbejdet op til at eleverne, sammen med deres familie, taler om oplevelserne mens de sker. Med dette som udgangspunkt skaber eleverne deres fortælling, når de er tilbage i skolen efter sommerferien.
Billederne til præsentationen tager eleven på deres mobiltelefon eller kamera i ferien.
I arbejdet kan eleverne supplere med billeder, der ligger tilgængeligt på nettet. Elevernes billeder anvendes som sproglig støtte i arbejdet.
Elevernes nysgerrighed og sproglige opmærksomhed er grundelementerne i dette forløb, hvor eleverne opfordres til at benytte engelsk i legen med de korte tekster og videoklip, når de laver deres personlige beretning om deres ferie.
Læreren kan vælge at understøtte arbejdet med sætningsskabeloner, der kan hjælpe eleverne til at formulere den skriftlige del af arbejdet.
Det sproglige fokus ligger på datidsformer i dette kommunikativ forløb.

Engelsk 1.-4. kl.
Skiftlig kommunikation
Eleven kan forstå og skrive hyppige ord og udtryk samt korte tekster om hverdagsemner på engelsk
Teknisk
Eleverne skal oprette deres egen kanal på Skoletube, der fungerer som mediesamling til opgaven. Feriebilleder og små videoklip uploades løbende til kanalen.
Det gør det lettere for eleverne når præsentationen skal laves. Derudover kommer eleverne ikke i pladsproblemer og bliver nødt til at slette deres billeder, hvis de har en telefon med en lille hukommelse. Forældre kan eventuelt også hente Skoletube appen til deres telefon, og dermed kan eleven også bruge deres telefon til at indfange billeder og små filmklip.
Til selve afleveringen af den færdige film, er det en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal.
Fagligt
Eleverne præsenteres for et eksempel på en sommerferieberetning lavet i Animoto/Wrapster, så de ved hvad der er de skal være på udkig efter.
Der tages en snak om ferieminder og hvordan fysiske minder kan inddrages i arbejdet. Busbilletter, sjove servietter, en sjov colaflaske, alt sammen noget der kan give elevernes præsentation et personligt udtryk.
Eksempel
http://www.skoletube.dk/video/1976638/1837660166
Aktiviteten trin for trin – i Animoto
Har du billeder og video liggende på telefon eller iPad uploades disse først til en kanal på Skoletube , så de nemt kan hentes ind i præsentationen. Man uploader let alle klip med funktionen multiupload via Skoletube-appen.
Eleverne opretter et nyt projekt og giver det en titel.
Nu indsættes der billeder i præsentationen. Eleven vælger mellem sine billeder, der nu ligger i en kanal på Skoletube.
Dernæst vælges de små korte videoklip til præsentationen, som efterfølgende redigeres.
Herefter tilpasses rækkefølgen af billeder og filmklip. Man flytter let rundt på billederne ved at trække dem rundt.
Nu er det tid til at sætte tekst ind i præsentationen. Man kan vælge at lægge tekst direkte på billederne eller ind som rene sætte tekst-slides. Benyt et mix af begge muligheder og få det bedste resultat.
Så skal der vælges musik til præsentationen, samt et tema. Der er mange forskellige temaer tilgængeligt, det gælder blot om at gå på opdagelse og finde den helt rigtige.
Gennemse filmen og tilpas herefter hastigheden til man er tilfreds.
Når præsentationen er klar, udgives den let til klassens kanal på Skoletube og kan desuden nemt deles med forældre eller andre du ønsker at fortælle om din ferie.
Aktiviteten trin for trin – i Wrapster
Har du billeder og video liggende på telefon eller iPad uploades disse først til en kanal på Skoletube , så de nemt kan hentes ind i præsentationen. Man uploader let alle klip med funktionen multiupload via Skoletube-appen.
Eleven åbner Wrapster i Skoletube appen og opretter et nyt projekt.
Herefter indsættes ens billeder, der nu ligger på Skoletube til projektet.
Dernæst hentes de små korte videoklip til præsentationen. Filmene redigeres herefter.
Herefter tilpasses rækkefølgen af billeder og filmklip, ved at trække rundt med medierne.
Nu er det tid til at sætte tekst ind i præsentationen. Man kan vælge at lægge tekst direkte på billederne eller ind som rene tekst-slides. Benyt et mix af begge muligheder og få det bedste resultat.
Så skal der vælges musik til præsentationen, samt et tema. Der er mange forskellige temaer tilgængeligt, det gælder blot om at gå på opdagelse og finde den helt rigtige.
Gennemse filmen og tilpas hastigheden til man er tilfreds.
Når præsentationen er klar, og du har gennemset den, udgives den let til klassens kanal på Skoletube og kan desuden nemt deles med forældre eller andre du ønsker at fortælle om din ferie.
Elevernes nysgerrighed har igennem forløbet givet dem et øget fokus på at berette om deres oplevelser.
Eleverne har koblet billeder og tekst og lyd har delt deres oplevelser med resten af klassen.
Eleven viser forståelse for feriemålets historie og kultur.