Regneark med Screencast o matic
Matematiske præsentationerI eksemplet arbejdes der med statistik, i et forløb hvor eleverne anvender en undersøgelse omkring unges brug af sociale medier.
Undersøgelsen er foretaget af Compan Young.
Eleverne laver deres beregninger i et regneark og præsenterer efterfølgende arbejdet med videooptagelser og lyd, når de laver deres skærmoptagelser. I præsentationen viser eleverne hvordan de er nået frem til deres resultater og fortæller om resultaterne.
Arbejdet med skærmoptagelserne og formidlingsdelen vil for eleverne medvirke til øget læring og sikre at læringen bliver til færdigheder.
Skærmoptagelser har et stort potentiale i matematikundervisningen. Så rigtig god fornøjelse med arbejdet med regneark og skærmoptagelser med Screen Cast på Skoletube.

Matematik 4.-6. kl.
Statistik og sandsynlighed
Eleven kan udføre egne statistiske undersøgelser og bestemme statistiske sandsynligheder.
Teknisk
Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal.
Eleverne uploader deres præsentationer til kanalen
Fagligt
Eleverne har i eksemplet her arbejdet med data fra en undersøgelse omkring unges brug af sociale medier. Undersøgelsen er udviklet af Compan Young og findes på hjemmesiden companyoung.com
Eleverne har brugt den indsamlede data i deres arbejde.
Eksempel
Aktiviteten trin for trin
Start eventuelt med at se en kort præsentation af programmet.
Tilpas optageområdet og start optagelsen
Zoom, skriv og tegn på optagelserne.
klip eventuelt optagelserne så uønskede dele udgår.
Indsæt pile og highlight og hjælp seeren til at få mere ud af præsentationen.
Den færdige optagelse udgives til Skoletube
Se flere videoer om redigering af optagelserne på Skoletubeguide
Musik i intro: “Already there” CC:BY Josh Woodward