Tæt på naturen med h5p
Lær med Image pairingVærktøjet er let og tilgængeligt og fungerer som en fin ramme om elevernes formidling af det faglige stof i natur og teknologi.
Eleverne skaber opgaverne indenfor et givet emne og klassen skaber i fællesskab en mængde ressourcer der kan bruges i undervisningen og deles med skolens øvrige klasser.
I eksemplet er det træsorter der skal parres med de rigtige blade.
Billederne til arbejdet kan eleverne enten tage selv eller finde på Pixabay. På Pixabay har eleverne adgang til en verden af billeder der frit kan anvendes i undervisningen.
I eksemplet er der lagt tekst på billedet, her er anvendt værktøjet Pixlr. Vejledninger til det hele findes under trin for trin.
De færdige opgaver udgives til Skoletube og kan efterfølgende løses i klassen eller deles med andre klasser.
Så rigtig god fornøjelse med arbejdet med naturen i Image Pairing i h5p på Skoletube.

Natur/teknologi 3.-4. kl.
Kommunikation
Eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger
Teknisk
Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal. Eleverne udgiver deres færdige opgaver til kanalen og herfra kan resten af klassen tilgå dem.
Fagligt
Eleverne har arbejdet med et tema i undervisningen. Temaet danner udgangspunkt for arbejdet med det interaktive element.
I eksemplet er der taget udgangspunkt i det faglige indhold på siden Naturporten.
Eksempel
Aktiviteten trin for trin
Start med at se vejledningen til image pairing.
Brikker med tekst kan laves laves på dabuttonfactory.com
Billederne i eksemplet er hentet på Pixabay. Alle billeder kan anvendes frit i arbejdet og der kan søges på dansk.
I eksemplet er der lavet billederedigering med værktøjet Pixlr. Værktøjet er gratis og kan anvendes på alle platforme.
Se en kort intro til Pixlr
Åben og beskær billedet til den ønskede størrelse.
Indsæt et billede som lag og tilpas det.
Indsæt tekst på billedet
Når billederne er færdige og gemt kan de bruges i Image pairing.
Udgiv den færdige opgave til Skoletube og lad klasse løse hinandens opgaver.
Det er muligt at få læst tekst op med AppWriter
Eleven finder og opsætter billeder, tekststykker, baggrundsmusik og tema på tidslinjen på en måde, der giver mening i forhold til bogens temaer
Eleven argumenterer for hans valg af tekst, billeder og musik i forhold til bogens tema og bogens stemning.
Musik i introfilmen: “Morning After” CC:BY Josh Woodward