H.C. Andersens liv og forfatterskab

H.C. Andersens liv og forfatterskab på digital tidslinje
Introduktion
I dette forløb arbejder klassen med H.C Andersens liv og forfatterskab. I udarbejdelsen af en fælles tidslinje, lavet i værktøjet Tiki-Toki producerer eleverne en fælles multimodal og interaktiv tekst.
Læringsmålmodel-fullcirkel

Dansk 5.- 6. kl.
Fremstilling
Fase 2

Eleven kan udarbejde dramatiske, dokumentariske og interaktive produkter

Eleven har viden om virkemidler i drama og dokumentar på film, i tv og på internettet
Læringsmålmodel
forslag til
Læringsmål
1. Eleverne har viden om vigtige begivenheder i H.C. Andersens liv
og forfatterskab.
2. Eleverne kan informationssøge på nettet.
3. Eleverne kan udvælge relevante informationer til en digital tidslinje.
4. Eleverne kan fremstille en digital tidslinje med tekst, billeder og links.
læringsmål2
forslag til
Aktiviteter
Aktiviteten er velegnet til at træne elevernes informationssøgning på nettet. I aktiviteten lærer eleverne at vurdere og kontekstualisere søgeresultater på nettet. Eleverne udarbejder en kronologisk oversigt over H.C. Andersens liv og forfatterskab ved hjælp af det digitale tidslinjeværktøj Tiki-Toki.
Aktiviteten forudsætter, at eleverne tidligere har arbejdet biografisk omkring H.C. Andersen.

Aktiviteten trin for trin

  • Læreren starter med at oprette eller hente en tidslinje, som klassen kan kopiere ud i de enkelte grupper. Dermed er klargøringen af rammen for det fælles arbejde etableret ganske hurtigt.
  • Synliggør læringsmålene for den kommende aktivitet.
  • Afprøv i fællesskab værktøjet Tiki-Toki.
  • Eleverne informationssøger på nettet. De kan evt. samarbejde i små grupper om, hvilke begivenheder der skal søges på.
  • Eleverne vurderer og udvælger søgeresultaterne efter, om de er nyttige på tidslinjen.
  • Eleverne fremlægger tidslinjerne i små grupper og argumenterer for, hvorfor netop disse årstal og begivenheder er udvalgt.
  • Gruppen fremlægger deres indhold og redegør for deres brug af kategorier.

Vejledning

Til arbejdet med tidslinjen kan kurset om Tiki-Toki på LærIT være nyttigt. HVis du vil opdele klassen i 2-3 grupper kan det være en fordel at henvise gruppelederne til vejledning nr 24 og 25 i kurset, der gennemgår, hvordan de skal oprette og styre gruppens samarbejde.

læringsmål3
forslag til
Tegn på læring
Eleven udvælger relevante søgeresultater til en tidslinje over H.C. Andersens liv og forfatterskab.
Eleven producerer en digital tidslinje med billeder, tekst og links.
Eleven argumenterer for relevansen af de udvalgte årstal og begivenheder.
Eleven kan skabe et sammenhængende udtryk hvor tekst, billeder, film og andre medier understøtter hinanden.
Ophavsret
by-nc-sa
Dette blogindlæg bygger videre på blogindlægget “Fremstil digital tidslinje over H.C.Andersens liv og forfatterskab” af Tine Kirkegaard Jensen, udgivet under cc.by-nc-sa.
Dette blogindlæg er tilsvarende udgivet af webtjenesten LærIT under samme licens cc.by-nc-sa.
Tidslinjen er udgivet under cc.by, og det tilhørende mind map til at finde, hente og bruge ressourcer, er udgivet under cc.by af LærIT.