Vand i Egypten
fremlagt med VoiceThreadVoiceThread er stærkt på mange områder, fx fordi eleverne kan bruge både tale, tekst, tegning og video til at udtrykke sig, men også fordi de nemt kan samle det indhold de vil fremlægge, samt at de kan gå sammen i grupper og her fx bygge videre på hinandens vurderinger og kommentarer.
VoiceThread kan samle alverdens indhold, men i dette forløb kigger vi udelukkende på de muligheder vi har ved at hente billeder til opgaven fra Flickr. Denne funktion gør det enkelt at finde det indhold man skal bruge til opgaven, og eleverne er dermed hurtigt godt i gang med opgaven.
Når eleverne herefter udgiver deres Voicethread til klassens kanal, er det også nemt for dig som lærer at se hvad eleverne har arbejdet med, og vurdere deres faglige forståelse.
Rigtig god fornøjelse.

Geografi 7.-9. kl.
Kommunikation
Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig præcist og nuanceret ved brug af fagord og begreber
Teknisk
Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal.
Fagligt
Eleverne skal have arbejdet med vands betydning for menneskers livsvilkår. Eleverne kan i den forbindelse også hente information i de 17 nye verdensmål, hvor det 6. mål er målet om Rent vand og Sanitet.
Eksempel
Aktiviteten trin for trin
Forløbet starter med at eleverne i grupper sidder sammen ved den enes computer, mens de opretter deres fælles VoiceThread.
Stadig sammen i gruppen, gennemser og udvælger de sig en række medier, som de vil bruge til deres fremlægning, ved at vælge funktionen Indsæt billeder fra Flickr, og herefter tilpasse mediernes rækkefølge.
Den nu oprettede VoiceThread deles via link med de øvrige gruppemedlemmer.
Eleven modtager linket og åbner den fælles VoiceThread. Eleven vælger Subscribe i menuen, for at tilføre materialet til sin egen samling.
Eleverne går nu i gang med at kommentere skriftligt med tekst, eller med speak eventuelt samtidig med at de tegner mens de fortæller.
Elever der sidder ved iPads eller computere med webcan kan også kommentere med små videooptagelser.
Den færdige fremlægning udgives til klassens kanal.
Eleverne har sammen udvalgt relevante medier til deres problemstilling
Eleven har på en naturfagligt grundlag argumenteret for vands betydning for menneskers levevilkår, bosætning og infrastruktur
Eleven har redegjort for natur- og kulturgeografiske forhold omkring deres problemstilling