Biologi battle
med MindmeisterNår først mind mappet er delt, kan ordjagten begynde. Eleverne skiftes til at vælge et begyndelsesbogstav, sætte en tidsramme, og så gælder det blot om at skrive så mange ord som muligt med det givne begyndelsesbogstav. Når tiden er gået tæller man sammen og ser, hvem der har skrevet flest ord.
Formålet med dette forløb er at styrke elevernes faglige hukommelse på en sjov og kreativ måde. De bliver udfordret og udfordrer samtidig hinanden, idet de, udover at battle om at kunne flest ord, også har mulighed for efterfølgende at kommentere på hinandens ord og spørge ind til dem. Desuden oparbejder de samtidig en bank med nyttige ord og begreber, som de altid kan vende tilbage til, udvide og skrive noter til.
Rigtig god fornøjelse

Biologi 7.-9. kl.
Kommunikation
Eleven har viden om ord og begreber i naturfag
Teknisk
Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal.
Fagligt
Eleverne skal have kendskab til en række biologifaglige termer.
Eksempel
Aktiviteten trin for trin
Eleverne går sammen to og to. Den ene elev åbner Mindmeister på Skoletube og opretter et nyt mind map. Herefter deler vedkommende mind mappet med sin kammerat. Den anden elev åbner nu tilsvarende Mindmeister op fra Skoletubes forside og åbner det mind map, der netop er blevet delt. Nu kan begge elever arbejde simultant i samme mind map.
Eleverne vælger nu på skift et begyndelsesbogstav ved at oprette et punkt og kalder eksempelvis punktet for “Ord med F”.
Nu kan ordjagten begynde. Eleverne skriver alle de ord, de kan komme i tanke ved at oprette et nyt punkt for hvert ord. Alle disse ord vil automatisk blive forbundet med snore til det første punkt “Ord med F”.
Når tiden er gået, kan eleverne se hvem der har fået fundet flest ord, og hvem der har skrevet hvad. Det kan de nemt gøre ved at lave en forfattersøgning. Derudover kan eleverne også anvende Mindmeisters historik funktion. Her er det både muligt at se, hvem af eleverne der har skrevet et givent ord, men også hvem der har skrevet det først, hvis der skulle opstå det tilfælde, at begge elever har skrevet det samme ord. Historik funktionen giver også dig som lærer en mulighed for at se, hvordan elevernes battle er forløbet.
Eleverne har også mulighed for at skrive noter til hinandens ord, hvis der eksempelvis fremkommer ord, som den ene elev ikke kender til eller vil have uddybet. Her har du som lærer også mulighed for at se, om eleverne har forstået de enkelte termer.
Til sidst udgives elevens mind map til klassens kanal. Som en sidste lille krølle på aktiviteten kan I jo prøve at sammenligne resultaterne og se hvem der har skrevet flest ord på klassen eller hvem der har fundet særlige ord, som måske er ukendte for nogle.
Rigtig god fornøjelse.