Rundvisning i kirken
med Thinglink 360Til det formål er et 360-graders billede af kirken oplagt som ramme for elevens analyse.

Kristendom 4.-6. kl.
Bib.fortælling
Eleven kan genkende temaer fra centrale bibelske fortællinger i kulturelle udtryk
Teknisk
Hvis I vil bruge billeder fra jeres kirke, er det en forudsætning at skolen råder over et 360-graders kamera, og at I har mulighed for at tage disse billeder. Ellers kan I benytte billeder fra både danske og udenlandske kirker, som allerede ligger på nettet.
Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal.
Fagligt
På nuværende tidspunkt har eleverne haft kristendomskundskab i så mange år, at det må forventes at kender til de centrale handlinger og fortællinger i kristendommen. Derudover bør du opmuntre eleverne til at undre sig, hvis de finder ting i kirkerummet, som de ikke kan gennemskue funktionen eller betydningen af.
Eksempel
Vil du opleve dette materiale i et sæt vr-briller? Tænd telefonen og besøg kortlink.dk/n3gy , vælge play, læg telefonen ind i brillen og læn dig tilbage.
Aktiviteten trin for trin
Forløbet kan optimalt begyndes med et besøg i den nærliggende kirke. Er det ikke en mulighed kan man måske forinden have haft et par elever til at besøge kirken og tage nogle 360-graders billeder med skolens 360-graders kamera. Er det ikke en mulighed heller, kan læreren starte forløbet fra tavlen med at vise nogle billeder fra kirker og vise eleverne steder på nettet, hvor de kan hente billeder til deres opgaver, fx Ulfkær Kirke her og alverdens kirker her.
Alt efter hvilke muligheder der er for at skaffe billeder, kan eleverne enten hente et billede på nettet eller uploade deres eget.
Billedet oprettes i Thinglink
Giv billedet et navn.
Undersøg hvilke billeder, krucifikser og andre genstande der er i kirken.
Tænd Soundation og fortæl om de enkelte genstande i kirken.
Lydklippet udgives til Skoletube
Lydklippet lægges på som et punkt i nærheden af den omtalte genstand. (Husk at man kun kan lægge lydklip på punkter med et billede, så eleven skal tage eller finde et billede, der sættes på som punkt i samme ombæring. Jeg har benyttet dette billede i mit eksempel.)
Har eleven adgang til flere forskellige billeder fra det samme kirkerum, kan man eventuelt overveje at binde dem sammen, sådan at man kan opleve at bevæge sig rundt i kirken.
Udgiv billedet til klassens kanal.
Alle billeder benyttet til eksemplet er taget i Ulfkær Kirke i Ulfborg. Billederne er udgivet under cc:by Peter Leth, og kan frit hentes her.
Se meget mere om VR i undervisningen i kittet af samme navn. Her findes også flere undervisningsideer.