Synlig rytmelære
med WeVideoForløbet er nemt at kaste sig over. Eleverne bruger deres telefoners eller tablets kamera til at filme hinanden, imens de slår på en genstand, smækker med en dør, spiller eller nynner en kort melodistump eller hvad de nu ellers kan finde på. Herefter sættes alle optagelserne sammen i Wevideo og deles ud på skærmen således, at man kan se alle optagelserne i ét billede.
Formålet med dette forløb er, at skabe en visuel sammenhæng mellem det vi hører, og det vi ser. Dette kan være med til at give en bedre forståelse for kompositionen, når man tydeligt kan se, hvor de enkelte lyde kommer fra. Eleverne træner også deres rytmiske præcision, idet de skal filme deres musikstykkes enkelte dele under udførelsen til en metronome. Desuden er der afslutningsvist også et præcisionsarbejde i at få klippet optagelserne til, så alle optagelser står knivskarpt til hinanden, og den rytmiske præcision bevares.
Rigtig god fornøjelse

Musik 5.-6. kl.
Musikalsk skaben
Eleven kan arrangere og komponere musikalske udtryk
Teknisk
Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal.
Fagligt
Eleverne skal have en grundlæggende forståelse for rytmisk komposition og kan med fordel præsenteres for forløbene “Din omverden som instrument” og “Din omverden som slagtøj”.
Desuden kan denne og denne musikvideo også tjene som inspiration til elevernes film.
Eksempel
Dygtigere elever kan også lave en version, hvor de noterer figurernes taktslag, se eksemplet her.
Aktiviteten trin for trin
Eleverne starter med at gå i grupper på 2-4 personer. De skal nu sammen i gruppen finde ud af, hvad der skal være det bærende element i deres komposition. Eks. en cykel, et rum eller stemmen (evt. med udgangspunkt i en kort sætning eller et ord). Eleverne kan også vælge et uddrag af et kendt nummer, som de efterfølgende omarrangerer. Det er op til den enkelte gruppe, om der laves en rytmisk komposition, en flerstemmig vokal komposition eller en blanding af de to.
Inden eleverne går i gang med selve optagelsen, kan de med fordel lave en skitse over, hvordan deres komposition skal bygges op. Til det formål kan der anvendes rytmeark som disse.
Det er vigtigt også at sætte sig fast på et tempo således, at optagelserne nemmere kan klippes sammen til sidst. Til det formål kan eleverne hente en metronom (iOS / Android) til deres smartphone eller tablet.
Eleverne er nu klar til at filme deres video. Vi foreslår, at én elev filmer, i mens en anden spiller/synger. Vedkommende der spiller/synger, kan med fordel have tempoet fra metronomen i et par høretelefoner. På den måde sikrer eleverne, at alle optagelser holdes i nøjagtig samme tempo.
Når alle delene er filmet, importeres disse i Wevideo.
Herefter skaleres optagelserne til den størrelse, som man ønsker således, at der er plads til flere optagelser i samme billede.
Vær desuden meget omhyggelig med klipningen af de enkelte optagelser således, at den rytmiske præcision bevares.
Til sidst udgives den færdige film til klassens kanal.
Link til enkelt eksempel og link til avanceret eksempel.