Fortællerroller
berettet med PixtonBesvarelsen skal eleven enten lave som en fortælling i 1.person eller som en genfortælling i 3.person. Den anden i gruppen løser opgaven modsat.
For at komme godt i gang med opgaven har vi lavet en række tegneserieskabeloner, som eleverne kan tage afsæt i. Men de kan også sagtens bygge deres egne fortællinger og selv hente billeder fra Læserakettens ressourcekanal.
Når eleverne er færdige med de to fortællinger om det samme barn, udgives de til klassens kanal, hvor du har et perfekt overblik over hvad de har arbejdet med, og hvor I har mulighed for at læse hinandens historier.
Grupperne kan derefter snakke om forskellen ved at skrive og læse de to fortællinger, og snakke om hvilke fordele der er ved at arbejde med en beskrivelse i henholdsvis 1. og 3. person.
Rigtig god fornøjelse.

Dansk 3.-4. kl.
Fortolkning
Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Teknisk
Det er en forudsætning for forløbet, at du har oprettet enten en afleveringskanal eller en præsentationskanal, hvor eleverne kan aflevere deres besvarelser.
Fagligt
Eleverne skal have adgang til Læseraketten, som I enten har bestilt hjem til skolen eller som du kan hente her digitalt. Eleverne skal præsenteres for de steder i bogen, hvor vi kan læse om udvalgte børn i Sydsudan. Eleven skal sprogligt have styr på at skrive en tekst i 1. og 3. person.
Eksempel
Link til kilde
Aktiviteten trin for trin
Eleverne inddeles i grupper af to personer. Hver gruppe får en person fra årets Læseraket som de skal lave en fortælling om. Eleverne trækker lod om hvem der fortæller i henholdsvis 1. og 3. person.
Eleverne kan herefter vælge at lave deres egne tegneserier (FILM) eller besøge kanalen med fortælle-skabeloner, og remixe den fortælling de skal bruge.
Eleverne kan herefter også besøge ressourcekanalen og se om der er billeder her, som de vil bruge til deres fortælling. Disse billeder kan eleven herefter hente ind i deres tegneserie.
Herefter laver eleven sin tegneserie. I den forbindelse er her nogle nyttige fif:
Sådan laver du tekstbokse i bunden, til fortællinger i 3. person.
Sådan laver du talebobler til fortællinger i 1. person.
Sådan laver du en ny scene mellem to eksisterende.
Når eleverne er færdige udgiver de deres tegneserie til klassens kanal. Herefter snakker de sammen i gruppen om hvilke forskelle eller fordele og ulemper, de oplever ved at skrive om personen i 1. eller 3. person.
Erfaringerne og resultaterne kan herefter drøftes på klassen.
Dette er ét af en række inspirationsforløb om Læseraketten i undervisningen. Rækken består af følgende forløb: “Fortællervinkler (2017)”, “Levevilkår (2017)”, “Billedbog (2016)”, “Billedfortælling (2016). Derudover findes der i oversigten over ressourcekanaler samlinger af materialer fra de seneste års Læseraketter. Husk at bøgerne jo sagtens kan give gode undervisningsforløb over flere år.